7 rad, jak zazářit během telefonického pohovoru

Ten scénář určitě znáte. Posíláte množství životopisů a konečně se vám ozve důležitá osoba z personálního oddělení. Místo toho, aby vás pouze pozvala na pohovor, vás začne zpovídat. Víte, co prvotní telefonický „pohovor“ znamená?

Obyčejně neobyčejný telefonát

Telefonický prescreening, jak se tato aktivita odborně nazývá, má hned několik funkcí. Prověřuje verbální a jazykové schopnosti po telefonu před samotným osobním setkáním. Též se prověřuje reálná motivace uchazeče. Během jednoho, obvykle, „neobyčejného telefonátu“ dokáže zkušený náborář rozpoznat, zda je daný uchazeč vhodný pro obsazení pozice o kterou se uchází. Abychom vám co nejblíže přiblížili pohled náboráře a připravili vás tak na otázky, které vás neminou, vyzpovídali jsme zkušené náborářky.

Telefonický pohovor

Vzájemné poznání se

„První telefonický pohovor slouží k celkovému ulehčení náboru s daným uchazečem, prvotní představení, pokud je uchazeč například z jiného města, zda se může dostavit na pobočku. Je to vzájemné poznání. Uchazeč zjistí informace o agentuře a pracovní pozici a my, jako agentura, informace o něm. Na základě tohoto hovoru je nám jasné, co s uchazečem dále. Zda postupuje či nikoli, případně mu nabídnout vhodnější práci, což se často děje“, přibližuje specialistka HR, Dana Bandrejová. Ve zkratce to lze definovat jako „prvotní představení a ulehčení procesu náboru“.

Hlavně předchozí zkušenosti

„Pokud mi uchazeč sám volá, aniž by zaslal předem svůj životopis, zjišťuji především jeho věk. Na mnohé projekty máme stanovená věková kritéria. Dále zjišťuji, zda je momentálně zaměstnaný, či nikoli. Pro obsazení mnohých pozic totiž vyžadujeme nástup ihned“, popisuje Bandrejová. Samostatnou kapitolu tvoří pracovní zkušenosti uchazeče. Zde náborářky zjišťují co nejpodrobněji informace o předešlých pracovních pozicích. Náplň práce, jak dlouho danou pracovní pozici kandidát zastával, nebo jak vypadal jeho klasický pracovní den.

Nevěšte hlavu

Při nekvalifikovaných pozicích nehraje praxe hlavní roli. Je vaším plusem, pokud máte dobré pracovní návyky, které jste získali v předchozích zaměstnáních. Ne všechny pozice to ovšem vyžadují. Proto se nelekejte, pokud není váš životopis přeplněný. To, že vám náborář volá, znamená, že máte šanci a snažte se ji využít ve svůj prospěch.

U kvalifikovaných pozic mohou být vaše pracovní zkušenosti nedostatečné. Nezoufejte, ani v tomto případě nemusí váš životopis obsahovat dvě strany zkušeností. Je však dobré, pokud máte v oblasti, o kterou se zajímáte, alespoň základní zkušenosti. Měli byste být, jak se říká, „od fochu“.

7 rad, jak na náboráře zapůsobit

  • Komunikujte aktivně. Odpovídejte plynule a kultivovaně. Používejte rozvinuté věty, ne pouze „ano / ne“. Vy jste ten, kdo chce být zaměstnaný a nyní máte možnost se dostatečně prodat.
  • Nechte ho dokončit jeho otázku, případně větu. Buďte trpělivý, neskákejte mu do řeči, ani pokud chcete zareagovat ihned. Zároveň ovšem:
  • Reagujte pohotově. „Všímám si také, jak kandidát reaguje, jak je pružný a jak rychle dokáže na mé otázky odpovědět“, přibližuje Puškárová.
  • Buďte upřímný, mluvte pravdu. Náborář má i v této chvíli k dispozici váš životopis a kontroluje vaše odpovědi. Proto by se měly shodovat s tím, co jste uvedli v životopise.
  • Neděste se cizího jazyka. Pokud jste reagovali na pozici, která vyžaduje znalost cizího jazyka, je velmi pravděpodobné, že si to náborář ověří. „Na začátku kladu kandidátovi jednoduché otázky, ptám se ho na jméno, věk, bydliště, předchozí studium. Na vše se ptám v němčině. Pokud má uchazeč problém na tyto otázky odpovědět, vím, že bude mít problém se dohovořit v práci. Pokud tyto otázky zvládne bez problémů, ptám se dále na dosavadní pozice, které má uvedeny v životopise“, přibližuje Puškárová, HR specialista pro zahraničí.
  • Působte pozitivně a optimisticky. I na nepříjemné otázky, proč jste odešli z předchozího zaměstnání se snažte odpovědět vyjmenováním pozitivních důvodů. „Hledám nové výzvy, chci vyzkoušet něco nového, posunout se dále“. Celkový hlasový projev a intonace, napoví, zda je člověk upřímný a upřímně odpovídá.
  • Telefonický pohovorUsmívejte se. I když vás náborář na druhém konci telefonu nevidí, dá se rozpoznat vaše mimika. Proto se místo svraštělého čela a mračení usmívejte.

Jak se „odpískat“ a do dalšího kola nepostoupit:

  • Nevěnujte rozhovoru dostatečnou pozornost. V klidu si během hovoru objednávejte v restauraci kávu, nebo se bavte s kolegou. „Častokrát se nám stává, že voláme v nevhodném čase, kandidátům se však snažíme co nejvíce vyhovět, aby měli na rozhovor dostatečný komfort. Pokud skutečně hovořit nemohou, dohodneme si s nimi jiný termín a zavoláme později“, vysvětluje Bandrejová.
  • Působte agresivně a drze
  • Skákejte náboráři do řeči a nenechte ho dohovořit